• Co nowego w szkole?

• REKRUTACJA LICEUM

• Decyzji o organizacji klas licealnych przyświeca pragnienie zapewnienia jak najlepszego przygotowania młodych ludzi do egzaminu dojrzałości i dalszych studiów na wybranych kierunkach. Razem tworzymy środowisko bezpieczne, spójne w zakresie tożsamości, życzliwe i zorientowane na wspieranie wszechstronnego rozwoju - bez rozpraszania i marnowania czasu. Kładziemy nacisk na indywidualizację procesu kształcenia w małych grupach, co sprzyja opanowaniu wiedzy i umiejętności na wysokim poziomie przez każdego z uczniów. Nie tworzymy klas profilowanych, gdyż każdy samodzielnie poprzez wybór zajęć rozszerzonych tworzy i następnie realizuje SWÓJ WŁASNY PLAN EDUKACYJNY. W naszym liceum nie ma przypadku, a w realizacji celu uczeń nigdy nie zostaje sam. Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu i umówienia się na rozmowę.

• Warsztaty "Cyfrowa przedsiębiorczość"

• Klasa 1LO uczestniczyła w warsztatach pt. Cyfrowa przedsiębiorczość organizowanych przez Centralny Dom Technologii CDT. Uczniowie i uczennice podczas pracy wykorzystywali/ły elementy metody Design Thinking. Ich zadaniem było wymyślenie nazwy swojej firmy, wybranie produktu, który będą sprzedawać, a następnie stworzenie persony - ich potencjalnego klienta. Efektem pracy była prezentacja projektów na zakończenie zajęć.

• Wielki Post

• W szkole rozpoczynamy okres wielkopostny.  Nasza wspólnota szkolna codziennie spotyka się na modlitwie Koronką do Miłosierdzia Bożego.

• Klasa III LO w Muzeum Niepodległości

• W ramach lekcji j.polskiego i przygotowania maturalnego udaliśmy się z klasą III LO do Muzeum Niepodległości, by zgłębić tajniki malarstwa Dwudziestolecia Międzywojennego oraz obejrzeć wystawę dotyczącą tematyki kresowej oraz sybirackiej.

• Mikołajki

• Licealiści to też dzieci, tylko troszkę większe dlatego również do nich przyszedł Mikołaj i zostawił prezenty.

• Świąteczne odliczanie

• Klasie III LO w oczekiwaniu na święta towarzyszył kalendarz adwentowy. Każdy uczeń wypełnił swoje spersonalizowanie zadanie, więc zasłużył na prezent od Mikołaja :)

• Film "Chłopi"

• Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej Jagny. To właśnie kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny, znajdą się w sercu fabuły. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem. - Klasa III LO dzięki nowej adaptacji mogła porównać książkę z filmem. Obie wersje historii lipeckiej gromady bardzo przypadły im do gustu.

• Impresjoniści

• Lekcja języka polskiego w terenie - wraz z klasą III LO w ramach zajęć j. polskiego i przygotowania maturalnego udaliśmy się do Fabryki Norblina na interaktywną wystawę malarstwa Impresjonistów - Claude Monet, August Renoir, Edgar Degas, Mary Cassatt, Paul Cezanne, Eduard Manet, Eugene Boudin, Camille Pissarro, J. M. W. Turner, Henri de Toulouse-Lautrec. Obejrzeliśmy, przy akompaniamencie wyjątkowej ścieżki dźwiękowej autorstwa Luki Longobardi, niezwykły animowany pokaz z wykorzystaniem 438 obrazów, który powstał w oparciu o najnowocześniejsze systemy mapowania wideo i efekty specjalne.

• Dzień Patrona Szkoły

• 19 października w naszej szkole odbył się Dzień Patrona. Na zaproszenie p. Wojtka do szkoły przybyli goście, którzy przybliżyli młodzieży licealnej sylwetkę księdza Jerzego Popiełuszki - wspaniałego duchownego, kapelana polskiej "Solidarności" oraz obrońcę praw człowieka. Dzięki interesującym opowieściom dowiedzieliśmy się o wielkich czynach błogosławionego oraz o jego wpływie na wielu ludzi. Warto dodać, że ksiądz Popiełuszko pośmiertnie został odznaczony Orderem Orła Białego.

• Lekcja języka polskiego w Muzeum Narodowym

• Młoda Polska. Artystyczna różnorodność

Z klasą III LO udaliśmy się na spotkanie z malarstwem modernizmu. Przełom XIX i XX wieku był okresem, w którym wiele kierunków występowało równolegle, często się przenikając. Na zajęciach przeanalizujemy dzieła najważniejszych twórców tamtego okresu – Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego – a w interpretacji posłużymy się tekstami literackimi.

• Górska Grupa Wędrowna (GGW)

• Utworzona przy naszym liceum Górska Grupa Wędrowna (GGW) wyruszyła (razem z p. Anią i p. Ewą) na swoją pierwszą wędrówkę. Celem były nasze piękne, wysokie Tatry. Grupa 13 śmiałków ruszyła na podbój gór, dziarsko przemierzając szlaki. Osiągnęliśmy zamierzony cel, którym był Nosal, Dolina Kościeliska i Przysłop Miętusi oraz Dolina Pięciu Stawów Polskich. Wspólnie spędziliśmy cztery mocno aktywne dni, podczas których przemierzyliśmy prawie 50 km i 1600 m w górę! Wypociliśmy hektolitry potu, zdarliśmy parę pięt, zużyliśmy dwa plasterki, przygotowaliśmy 6 wspólnych posiłków, nagadaliśmy się po wszystkie czasy, nawiązaliśmy nowe przyjaźnie, zarwaliśmy parę nocy na wspólne gry planszowe, a przede wszystkim WĘDROWALIŚMY, i WĘDROWALIŚMY! Nikt z nas nie narzekał, każdy sprawdził się w trudnych deszczowych warunkach i już wiemy, że jeśli się tylko chce to można wszystko (bo sprawdziliśmy ). Do zobaczenia na szlaku!!!

• Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2023/24

• Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2023/24 odbędzie się w poniedziałek 4 września 2023 r.

Msza św. o godzinie 10.00 w kościele parafii św. Andrzeja Apostoła przy ul. Chłodnej. Po Mszy św. spotkania z wychowawcami w klasach.

• Śladami Romantyzmu

• Lekcja języka polskiego w terenie - z klasą II LO udaliśmy się na spacer śladami twórców romantycznych. Pierwszym przystankiem była ul. Elektoralna i kamienica, w której w latach 1829-1831 mieszkał Juliusz Słowacki, następnie przeszliśmy do kamienicy przy al. Solidarności 72 (dawniej Leszno 8), w której w roku 1836 mieszkał Cyprian Kamil Norwid. Choć budynek nie zachował się, o tym, że mieszkał tam poeta, przypomina dziś pamiątkowa tablica, na której umieszczono poświęcony Warszawie fragment utworu poety. Ostatnim przystankiem był dawny pałac Jacobsonów (obecnie siedziba Archeologii i Etnologii PAN) przy al. Solidarności 105, w którym w 1830 r. grał Fryderyk Chopin.

• Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

• Udaliśmy się z wizytą do Muzeum Fryderyka Chopina, którego siedzibą jest Zamek Ostrogskich w Warszawie. W jego odnowionych i udanie zaaranżowanych wnętrzach mogliśmy zapoznać się z liczną kolekcją pamiątek związanych z życiem i twórczością kompozytora. Wśród nich cennymi rękopisami muzycznymi, które dokumentują przebieg procesu twórczego, a także listami pisanymi przez Fryderyka Chopina i do niego kierowanymi, rysunkami, portretami, paszportem, zeszytem do kaligrafii, czy biletami wizytowymi. Wreszcie z planem lekcji liceum, do którego uczęszczał – jednogodzinne zajęcia lekcyjne prowadzone między 8 rano a 6 wieczorem z przerwą na lunch sześć dni w tygodniu! Ostatni fortepian Fryderyka Chopina, złoty zegarek – prezent od Angeliki Catalani, jego notatniki osobiste z lat 1834, 1848 i 1849, maleńki ołówek, breloczek z inicjałami kompozytora, eleganckie spinki do gorsu, pudełko na cukierki, chustki haftowane przez George Sand, dzwonek, zegarek podróżny to najbardziej cenne pamiątki. W muzeum można też posłuchać nagrań kompozycji Fryderyka Chopina wykonywanych na instrumentach współczesnych i historycznych.

• Stare Miasto w słońcu

• Majowy, słoneczny dzień spędziliśmy na Starym Mieście. Najpierw wdrapaliśmy się po 150 stopniach schodów na taras widokowy dzwonnicy znajdującej się przy kościele św. Anny na Krakowskim Przedmieściu nieopodal Placu Zamkowego. Taras mieści ośmioarkadową glorietę, w której wiszą trzy dzwony; św. Anny, bł. Władysława z Gielniowa i św. Tadeusza. Od początku swojego istnienia – koniec XVI wieku - dzwonnica pełniła bardziej rolę punktu widokowego. I my spojrzeliśmy na miasto z wysokości dachów próbując uchwycić najbardziej charakterystyczne punkty w dali i pod nami; Kolumna Zygmunta III Wazy, Zamek Królewski, Teatr Wielki, wysokościowce wokół Pałacu, Wisła, Stadion Narodowy i wiele innych. Potem zagłębiliśmy się w wąskie staromiejskie uliczki i mijając Archikatedrę Warszawską dotarliśmy na Rynek Starego Miasta. Zwracaliśmy uwagę na liczne zdobienia i historie wypisane na ścianach kamienic. Doszliśmy do Wisły i na zakończyliśmy spacer na Kanoniej. W majowy, słoneczny, z lekką bryzą dzień.

• Śladami lektury "Zdążyć przed Panem Bogiem"

• W ramach lekcji j. polskiego grupa rozszerzeniowa (klasa II) wraz z nauczycielką i sympatykami udała się na wycieczkę śladami lektury Hanny Krall "Zdążyć przed Panem Bogiem". Doszliśmy do bunkra przy ul. Miłej, w którym pod koniec powstania w getcie warszawskim ukrywali się, a następnie ponieśli śmierć bojownicy Żydowskiej Organizacji Bojowej - wśród nich dowódca ŻOBu - Mordechaj Anielewicz. Zasypany bunkier stał się jednocześnie zbiorowym grobem, gdyż po 1945 r. nie przeprowadzono prac ekshumacyjnych, a rok później w miejscu zniszczonego bunkra usypano pamiątkowy kopiec nazwany "Kopcem Anielewicza".

• Konstytucja 3 maja 1791

• Uchwalone prawo stanowiło pierwszy tego typu dokument w Europie i drugi na świecie. Konstytucja 3 maja była próbą naprawy państwa oraz uniezależnienia go od Rosji. Jednocześnie dokument ten był kompromisem – wszystkie zmiany funkcjonowania instytucji państwowych zachowały ostatecznie szlachecki charakter Rzeczypospolitej. Konstytucja 3 maja powstała w epoce przełomowych zmian na świecie. W XVII i XVIII w. widać już wyraźnie, że państwo jako organizacja sięgająca niekiedy czasów średniowiecznych, przechodzi do historii. Stopniowo wyłania się państwo nowoczesne, skoncentrowane wokół scentralizowanej władzy, oparte na profesjonalnym aparacie biurokratycznym, narzucająca rozwiązania prawne na całym swoim terytorium. Rzeczpospolita Obojga Narodów coraz bardziej przypominała państwo archaiczne: władza polityczna była w niej rozproszona, magnaci posiadali swoje prywatne armie, a całkowita dominacja szlachty, pozbawione praw politycznych mieszczaństwo i poddaństwo chłopów oddalały nas od gwałtownie modernizujących się krajów europejskich. Reformy Sejmu Wielkiego – w tym Konstytucja 3 maja – były próbą odzyskania niezależności oraz przekształcenia Polski w nowocześnie funkcjonujące państwo. Konstytucja odegrała dużą rolę w podtrzymaniu tożsamości zbiorowej Polaków po utracie niepodległości.

• Królowo Polski, Módl się za nami!

• 3 maja w Kościele przypada uroczystość głównej patronki naszego kraju Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Aktu oddania państwa pod opiekę Matki Bożej dokonał w 1656 r. w katedrze lwowskiej król Jan Kazimierz. Odbyło się to po zwycięstwie nad Szwedami i po obronie Jasnej Góry. Król przyrzekł wówczas szerzyć cześć Matki Bożej, wystarać się w Stolicy Apostolskiej o pozwolenie na obchodzenie Jej święta jako Królowej Korony Polskiej oraz zająć się losem ciemiężonych pańszczyzną chłopów i zaprowadzić w kraju sprawiedliwość społeczną. Episkopat Polski zwrócił się do Stolicy Apostolskiej o wprowadzenie święta dla Polski pod wezwaniem Królowej Polski dopiero w 1918 r., a więc po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości. Biskupi zaproponowali papieżowi 3 maja, aby podkreślić łączność tego święta z Sejmem Czteroletnim, a zwłaszcza z uchwaloną 3 maja 1791 roku pierwszą konstytucją polską. Po II wojnie światowej, w 1945 r., Episkopat Polski pod przewodnictwem kard. Augusta Hlonda odnowił na Jasnej Górze akt poświęcenia się i oddania Bożej Matce. W uroczystościach na jasnogórskich wałach wziął udział blisko milion Polaków. Ponowne oddanie się pod opiekę Najświętszej Maryi odbyło się w czasie Wielkiej Nowenny, będącej przygotowaniem do tysięcznej rocznicy chrztu Polski. Na apel prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego Episkopat Polski dokonał aktu odnowienia ślubów króla Jana Kazimierza 26 sierpnia 1956 r. Kard. Wyszyński nie był obecny na uroczystościach, ponieważ przebywał wtedy w więzieniu. Uwięzionego prymasa Polski symbolizował pusty tron i wiązanka biało-czerwonych kwiatów. 5 maja 1957 r. wszystkie diecezje i parafie oddały się pod opiekę Maryi. Kardynał Stefan Wyszyński 3 maja 1966 r., w obecności Episkopatu Polski i tysięcznych rzesz, oddał rozpoczynające się nowe tysiąclecie Polski w macierzyńską niewolę Maryi. W 1962 r. Jan XXIII ogłosił Maryję Królową Polski główną patronką kraju i Niebieską Opiekunką naszego narodu. Królowo Polski, Módl się za nami!